Тук ще намерите всичко, което винаги сте искали да знаете за гуми, джанти или техните аксесоари от А до Я.
А
Аквапланинг (Aquaplaning) – Възниква, когато водата на пътя предотвратява контакт между гумата и настилката, което може да доведе до загуба на контрол над автомобила.
Б
Баланс (Balance) – Процес на изравняване на теглото на гумата и джантата, за да се избегне вибрация и неравномерно износване.
Бар (Bar) – Единица за измерване на налягането в гумите.
В
Всики сезони (All Season) – Независима конструкция на гумата с балансирани свойства както за летни, така и за зимни условия.
Вулканизация (Vulcanization) – Процес на обработка на каучука с топлина и сяра за повишаване на неговата здравина и еластичност.
Г
Гума борд (Bead) – Частта от гумата, която контактува с джантата и осигурява плътното прилепване.
Гуми за висока производителност (High-Performance Tyres) – Гуми, предназначени за висока скорост и агресивно шофиране, които осигуряват отлично сцепление и управление.
Гуми Run-Flat (Run-Flat Tyres) – Гуми, които позволяват продължаване на движението за кратко време и при ниска скорост дори при спукване или загуба на налягане.
Д
Двоен състав (Dual Compound) – Гуми, които използват два различни състава на гумата за оптимизиране на сцеплението и издръжливостта.
Дирекционни гуми (Directional Tyres) – Гуми, предназначени за монтаж само в една посока, обикновено за по-добро сцепление и управление.
И
Идентификационен номер на гумата (DOT Number) – Номер, който включва информация за производителя и датата на производство.
Индекс на натоварване (Tyre Load Index) – Число, което указва максималния товар, който гумата може да понесе при максимално налягане.
Индекс на скоростта (Tyre Speed Index) – Код, който указва максималната допустима скорост, при която гумата може да работи безопасно.
Индикатор за износване (Treadwear Indicator) – Маркировка на гумата, която показва колко е износен протекторът.
К
Каркас (Carcass) – Структурната основа на гумата, която поддържа формата ѝ и издържа на налягането.
Камбер (Camber) – Ъгълът на наклона на колелата спрямо вертикалата на автомобила, който влияе върху управляемостта и износването на гумите.
Кал и сняг (M+S (Mud and Snow)) – Маркировка за гуми, подходящи за условия на кал и сняг.
О
Отместване на джантата (ET (Offset)) – Разстоянието между монтажната повърхност на джантата и централната линия на джантата. Влияе на позицията на гумата спрямо калника.
П
Плоско място (Flat Spot) – Плоска област на гумата, обикновено причинена от продължително стоене на място или при аварийно спиране.
Подзавиване (Understeer) – Когато предните колела на автомобила губят сцепление и автомобилът завива по-малко от желаното.
Протектор (Tread) – Частта от гумата, която контактува с пътя и осигурява сцепление.
Р
Радиална гума (Radial Tyre) – Вид гума, при която слоевете са разположени радиално от центъра на колелото.
С
Съотношение на височината към ширината (Aspect Ratio) – Съотношението между височината на профила на гумата и нейната ширина. Например, съотношение 70 означава, че височината е 70% от ширината.
Стена на гумата (Sidewall) – Страничната част на гумата, която включва маркировките и осигурява страничната стабилност.
Студено налягане (Cold Inflation Pressure) – Препоръчителното налягане в гумите, измерено при стайна температура.
Съпротивление при търкаляне (Rolling Resistance) – Силата, необходима за поддържане на движението на гумата, което влияе върху разхода на гориво.