0 продукта - 0,00 лв.
Нямате продукти в количката.

Етикетиране на гуми

Етикетирането на гуми има за цел постоянно да се подобряват продуктите. От 1 ноември 2012 г. всички гуми за леки и лекотоварни автомобили, камиони, автокари и автобуси имат специални нови етикети. Те са задължителни за всички, които са произведени на или след 1 юли 2012 г. Целта е да се увеличи безопасността, екологичната и икономическа ефективност на автомобилния транспорт, както и да се намали общото потребление на енергия с 20 % до 2020г. Тези три аспекта са изобразени върху етикетите, чрез категориите - горивна ефективност, сцепление на мокри настилни и шум при търкаляне. Така всеки потребител може да направи сравнение на продуктите и да вземе решение за покупка. Европейските етикети трябва да са поставени на самата гума - законът изисква наличието им.

Етикетиране на гуми

Как да разчетем информацията от етикета?

1. Сцепление на мокра настилка

Сцепление на мокра настилка

Гумите с висока категория за сцепление при мокра настилка спират много по-бързо на мокри пътища, когато спирачките са натиснати докрай. Това е едно от най-важните качества за безопасност и сигурност на пътя. Има 7 класа на ефективност от А (най-сигурна, най-къс спирачен път) до G (най-малка сигурност, най-дълъг спирачен път). Разликата в спирачния път между гумите от клас А и тези от клас G може да достигне до 30%. Примерно, за да добиете представа за лек автомобил, движещ се с 80 км/ч, с гуми категория А това може да означава разлика до 18 м в случай на пълно спиране върху мокра настилка в сравнение с гуми от категория F. Разликата между отделните класове гуми достига до две дължини на автомобила (т.е. около 3-6 метра). При гумите с висок показател, спирачния път е значително по-дълъг. Категории D и G не се използват за пътнически автомобили. Гуми с показатели F и G не се продават в страните - членки на ЕС от 1 ноември 2014 г.

2. Икономия на гориво и ниво на емисии на CO2

Икономия на гориво

Знаете ли, че до 20% от разхода на гориво зависи от гумите? Изборът на гуми от висока категория за икономия на гориво ще осигури по-дълъг пробег и намали емисиите на CO2. Това е така, тъй като ниският разход има положителен ефект върху въглеродния отпечатък на автомобила. Този параметър показва нивото на съпротивление при търкаляне в скала от А (най-икономично) до G (по-малка икономичност). Категория D не се използва за пътнически автомобили, тя е базова стойност, приета за целите на обозначаването. Разликата в разхода на гориво между гумите от клас А и тези от клас G може да достигне до 7,5%. Например за средностатистическия лек автомобил това е около 0,65 л на 100 км.

3. Външен шум при търкаляне

Шум при търкаляне

Шумът при търкаляне допринася за шума на автомобилния трафик и съответно за замърсяването на околната среда. Този параметър показва нивото на шум при търкаляне на гумата, измерван отвън. Това обозначение е изразено под формата на две стойности.

  1. Вълни: от една до 3 плътни линии;
  2. Ниво на шум, което отговаря на вълните от етикета.
    Колкото повече са вълните, толкова по-шумна е гумата:
  • 1 черна вълна - тиха (3 dB или повече под европейския лимит)
  • 2 черни вълни - средно шумна (между европейския лимит и 3 dB под него)
  • 3 черни вълни - шумна (над европейския лимит)
От 2016 г. нормата е променена на 2 плътни линии.

ВАЖНО: Европейското обозначение не обхваща всички елементи и критерии, които оказват влияние върху ефикасността на продукта. В новата система за обозначаване някои параметри не са предвидени, като например спирачен път върху суха настилка, устойчивост на аквапланинг, шум в кабината на превозното средство и поведение върху пътя при завои.

Изключения

Списъкът по-долу представя изключенията от горните класификации:

  • Гуми за мотори
  • Гуми за АТВ
  • Гуми регенерат
  • Гуми за офроуд за професионално приложение
  • Гуми, проектирани само за монтаж на превозни средства, регистрирани за първи път преди 1 октомври 1990 г.
  • Резервни гуми Т за временна употреба
  • Гуми, предназначени за скорост под 80 км/ч
  • Гуми за джанти с номинален диаметър максимум 254 мм (10 инча) или минимум 635 мм (25 инча)
  • Гуми с елементи, повишаващи тегловата сила (напр. гуми с шипове)
  • Гуми, проектирани изключително за монтаж на превозни средства, предназначени за състезания.