0 продукта - 0,00 лв.
Нямате продукти в количката.

Обозначения на гумите

Как да разчитаме обозначенията на гумите?

Автомобилната гума е един от най-важните елементи на всеки автомобил.  За да направим най-добрия избор при покупка трябва да знаем какви гуми са подходящи за нашия автомобил, а затова трябва да можем да четем това, което пише на самата гума. Ще започнем от самото начало или т.нар. "суха теория". Автомобилните гуми имат следното устройство:

  • Вътрешна подложка - съвременият еквивалент на вътрешната гума;

  • Корпус (каркас) - изграден е финни влакна (текстилни, фибро или метални) и гума;

  • Борд;

  • Метален обръч на борда;

  • Страничен борд;

  • Стоманени корди и радиални пластове;

  • Пояси;

  • Протектор, канали, ламели.

Как да дефинираме размерите на гумите?

Производителите на гуми от цял свят членуват в регионални асоциации на производителите на гуми (за Европа -това са ETRTO). Те определят размерите и толерансите на гумите, товароносимостта и работното налягане за отделните категории и размери гуми. Основните термини, с които е важно да сме запознати отнасящи се за гумите и джантите са обяснени по-долу:

  • Външен диаметър на гумата (OD) - това е диаметърът на ненатоварена гума, монтирана на джанта, с препоръчителния за гумата диаметър и напомпана до препоръчителното налягане;

  • Широчина на профила (SW) - tова е широчината на напомпанаta гума, монтирана на измервателна джанта, с изключение на дебелината на буквите или декоративните елементи по страниците;

  • Височина на профила () - това е измереното по централната ос разстояние от ръба на борта до външния контур на протектора на напомпаната гума;

  • Статичен радиус (SLR) - височината в изправено положение от пътната повърхност до центъра на оста при номинално налягане в гумата и номинален товар;

  • Широчина на профила в натоварено положение (LSW) - Това е широчината на напречното сечение на гумата в натоварено положение;

  • Пропорционално (аспектно) съотношение - височината на профила (SH) изразена като процент от широчината на профила (SW).

Как да разчитaме маркировките на стената на гумата?

На стената на гумите е разположена цялата информация, която ни е нужна. Разбира се, важно е да можем правилно да разчетем всички посочени ни знаци. По-надолу ще намерите подробна информация, като различните сектори може да видите са посочената снимка.

A. Ширина на гумата

Тук е посочена ширината на Вашата гума, в милиметри, измерена от стена до стена.

B. Съотношение

Това е съотношението на напречното сечение на гумата спрямо нейната ширина, изразенo в проценти. За да стане по-ясно даваме следния пример: съотношение от 65 означава, че височината на гумата е равна на 65% от нейната ширина.

C. Диаметър на джанта

Тук е посочен диаметърът (височината) на джантата измерен в инчове.

D. Индекс за натоварване

Индексът на натоварване на гумата е свързан с нейната максимална товароносимост измерена в кг. Ще намерите номиналното натоварване на Вашата гума на стената, вдясно от диаметъра.

E. Категория за скорост

Категорията за скорост е максималната скорост на гумата, когато тя е напомпана правилно и се използва под товар. Категорията за скорост е буквата в края на стената, след числото за индекс на натоварване.

Какво представлява DOT?

DOT кодът (идва от Department of Transportation) е означение на гумата, която съдържа специфична информация за производството на тази гума, къде и кога е произведена. За крайния клиент най-съществената информация от DOT кода е годината на производство. Това са четири цифри, обикновено оградени от овал, но не е задължително. Първите две показват седмицата на производство, а следващите две - годината. Например гума с DOT J3EX JA2R 4916 е произведена през 49 седмица на 2016 година. В случая "J3EX" – кодът описва производителя, фабриката, размера и модела на гумата, в този случай означава гума с марка Matador, произведена във фабриката Matador A.S., Пухов, Словакия. Важно е да знаете, че годината на производство, няма нищо общо със стареенето на гумата, нито със срока й на годност!

 

Експлоатационни обозначения

  • M+S – това е съкращение от английски - "Mud and Snow" (кал и сняг), което се прилага при обозначаване на зимни или всесезонни гуми; 

  • Max Inflation – максимална стойност на налягането в дадена гума; 

  • TWI е съкращение от израза "Treadwear Indicator" (показател на износване). То е разположено на периферната линия на гумата на 6 места. Показва допустимото износване на протектора. Когато той е толкова износен, че достигне нивото на обозначението, това означава, че е достигната дълбочина от 1,6 мм и по-нататъчното използване на гумата може да бъде опасно. В случая на зимните гуми, когато протектора е с дълбочина 4 мм, тяхната ефективност спада до едва 60-70%. Тогава те трябва да бъдат сменени с нови.

  • ECE, e, E – съкращение от наименованието "Economic Commision of Europe". Показва, че дадената гума е получила съгласие за ползване на територията на Европейския съюз.

Обозначение на усилени гуми

  • XL - (Extra Load) – означава, че гумата е с по-голяма товароносимост, по-голям товарен индекс от стандартните модели в дадения размер;

  • RF - (Reinforced) – описва усилена гума с повишена товароносимост. Значението е подобно, както в случая на гумите с обозначение XL;

  • Други - EXL, RFD, REF, REINF.

Обозначение на гуми с предпазен борд за джантата

Някои модели зимни гуми са снабдени с борд, който предпазва джантата, чиято задача е да пази външния й ръб от механични наранявания.

  • MFS (Maximum Flange Shield) – предпазител за джанта;

  • RFP (Rim Fringe Protector) - предпазител за джанта;

  • FP (Fringe Protector) - предпазител за джанта;

  • FR - (Felgen Ripen) – пръстен, който предпазва обръча.

Сервизно описание

В съответствие с Европейския правилник (ЕСЕ-R54) всички гуми, предназначени за лекотоварни автомобили трябва да бъдат обозначавани с "С" и със "сервизно описание", разположено до маркировката за размера на гумата. Това описание включва код, който обозначава границите на натоварването и на скоростта. Също такавключва "индекс на натоварването" при единичен и сдвоен монтаж на гумите, както и "символ на скоростта" (напр. 102/100R). Могат да се използват допълнителни обозначения за да се покаже съответното натоварване на гумите при алтернативно по-висока скорост. Това допълнително обозначение трябва да бъде поставено в кръгче (вижте снимката)